บ้านจุฬาภรณ์พัฒนา12 BAN CHULABHORN PATANA 12 @ KAMPUNG PERDAMAIAN SUKHIRIN

Khamis, 4 Jun 2009

โครงการของเยาวชนเพื่อต่อต้านยาเสพติด / Aktiviti Anak-anak Remaja Menentang Salah Guna Dadah


ขบวนฟาเรตของเยาวชนต่อต้านยาเสพติด
perarakan anak-anak remaja menentang dadah

5 พ.ค 2009 เยาวชนหมู่บ้านจุฬาภรณ์พัฒนา12ได้มีการเคลื่อนไหวครั้งใหญ่เพื่อต่อต้านยาเสพติด. การเคลื่อนไหวนั้นได้นำเสนอโดยผู้ใหญ่บ้านนายดรอแม บินซาและได้รับการสนับสนุนจากอดีตผู้นำที่ทางหมู่บ้านได้ให้การเคารพนับถือเป็นอย่างสูง
นั้นคือท่านพ่ออับดุลเลาะ ซีดีและท่านแม่สุรียานี. พ่อแม่พี่น้องที่ในหมู่บ้านโดยรวมแล้วก็คืออดีตนักรบของกรมที่10.ที่ให้การสนับสนุนและความช่วยเหลือ.
พิธีดังกล่าวนี้ได้เริ่มต้นด้วยการเดินฟาเรตจากบรรดาเยาวชนพร้อมกับนั้นก็ได้มีการอบรมให้ความรู้จากเจ้าหน้าที่ทหารและผู้รับผิดชอบของคณะกรรมการหมู่บ้าน. ก่อนที่จะมีการแสดงในตอนค่ำคืน.
ทุกคนคงเข้าใจดีว่าสารเสพติดนั้นได้แพร่หลายไปในหมู่บรรดาเยาวชนของเรา.พิธีที่ได้มีขึ้นก็เพื่อสอนให้เยาวชนรุ่นใหม่ทราบถึงความเสียหายในการเสพยาเสพติดไม่ว่าแก่เราเองและสังคม. เยาวชนรุ่นใหม่ที่หลากหลายอายุเกือบ 100 คนที่เข้าร่วมโครงการดังกล่าวต่อไปนี้ก็คือส่วนหนึ่งของภาพถ่ายในพิธีดั่งกล่าว

**********

5 Mei 2009 – Anak-anak remaja Kampung Chulabhorn Patana 12 telah mengadakan satu aktiviti besar-besaran menentang salah guna dadah. Gerakan ini dianjurkan oleh Ketua Kampung, Saudara Droman Binza dan mendapat sokongan dan bantuan dari Pimpinan Kehormat Kampung, Bapa Abdullah C.D. dan Ibu Suriani. Seluruh ibu bapa yang pada umumnya adalah bekas perajurit Rejimen Ke-10 ikut memberikan sokongan dan bantuan.

Aktiviti ini dimulai dengan perarakan beramai-ramai dari anak-anak remaja, disusuli dengan kursus-kursus dari pegawai tentera dan penanggungjawab Jawatankuasa Kampung. Sebelah malam diadakan upacara kesenian.

Difahamkan gejala salah guna dadah berleluasa di kalangan kaum remaja. Aktiviti ini diadakan justeru untuk mendidik anak-anak generasi baru supaya mengenal dengan jelas keburukan salah guna dadah kepada diri sendiri dan masyarakat. Hampir 100 orang anak-anak generasi baru dari berbagai peringkat umur menyertai aktiviti tersebut.

Berikut adalah pilihan gambar-gambar dari aktiviti tersebut.


เยาวชนอายุระหว่าง5-7 ปี
bahagian anak-anak 5-7 tahun


นักดนตรีของขบวนพาเรต
pasukan pancaragam perarakan


2 เยาวชนที่เป็นพิธีกร
2 orang anak remaja menjadi juru acara


นายดรอแม บินซา (ผู้ใหญ่บ้าน)กำลังอ่านกลอน ขอบพระคุณคุณแม่
Saudara Droman Binza (Ketua Kampung) mendeklamasikan sajak TERIMA KASIH IBU


เจ้าหน้าที่ทหารกำลังให้การอบรมกับเยาวชน
seorang pegawai tentera menyampaikan kursus


รวมตัวกันที่ศาลาเอนกประสงค์
berhimpun di dewan perhimpunan


รำระบำกีปัส(ใบพัด)
tarian kipas


รำระบำปาโยง(ร่ม)

tarian payung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan